ویژگی های گفتگوی کار آمد :

هنگامی که زوجین از موضوعی دلخور می شوند ، سر فرصت مناسب ( که همسرشان خسته و عصبی و ... نیست ) ، در مورد آن ، صحبت می کنند.

هدف آن ها از این گفتگو ، رفع سوء تفاهم ، آگاه شدن مخاطب از احساس آن ها ، رسیدن به توافق و در کل ، با کمک به « حل مسئله » و التیام احساس دلخوری است و به دنبال جنگ و دعوا ، مقصر قلمداد کردن و ناراحت کردن یکدیگر نیستند.

با ملایمت صحبت می کنند و مراقب هستند به عواطف هم آسیب نرسانند. پس توهین ، تحقیر ، سرکوب ، سرزنش و ... نمی کنند و ناسزا نمی گویند ، دنبال ایجاد احساس گناه در مخاطب نیستند.

آشکار و مستقیم صحبت می کنند. یعنی حاشیه نمی روند ، طعنه و کنایه نمی زنند و از مقدمه چینی های کسل کننده استفاده نمی کنند.

به صحبت های هم خوب گوش می دهند و چند لحظه مکث می نمایند و هرجا که لازم باشد سکوت می کنند و با آرامش صحبت می کنند.

با دقت به حرف هم گوش می دهند و سعی می کنند بفهمند که منظور اصلی مخاطب چیست و در صورت نیاز، برداشت خود را با وی در میان می گذارند و از وی می پرسند : « منظورت اینه که ... ؟ » یا « متوجه نشدم منظورت چیه » .

در طول جریان گفتگو ، مسئله اصلی را فراموش نمی کنند و از مسیر اصلی بحث خارج نمی شوند و به موضوعات فرعی و حاشیه ای که موجب انحراف از مسئله اصلی می شود ، توجه نمی کنند. یعنی در نظر می گیرند که « الان ما داریم در مورد فلان موضوع صحبت می کنیم و نباید مسائل دیگر را قاطی این بحث کنیم . درسته که الان خیلی چیزهای دیگر هم به ذهنم خطور کرده ، ولی لزومی ندارد همه چیزهای منفی که به ذهنم می آید را الان مطرح کنم ».

/ 0 نظر / 17 بازدید